Okno v svet

Regalno skladiščenje kontejnerjev

Ob robu predstavitve slovenske logistike na svetovni razstavi v Dubaju januarja letos smo si lahko predstavniki Luke Koper v živo ogledali znameniti BoxBay, prototip tehnologije, ki bo verjetno pomenila revolucijo v skladiščenju kontejnerjev.

  • Sebastjan Šik
  • Sebastjan Šik, DP WORLD
  • 2 MIN

Poskusno konstrukcijo so postavili v pristanišču Jebel Ali v Dubaju, na najmlajšem od štirih kontejnerskih terminalov. Celotno pristanišče, ki vključuje tudi terminal za ro-ro, generalne, razsute in tekoče tovore upravlja terminalist DP World. Z vidika večnamenskosti in upravljanja lahko najdemo veliko podobnosti s koprskim pristaniščem, seveda ne po velikosti.

»Prednost takega skladiščenja je tudi v tem, da je vsak kontejner dosegljiv kadarkoli in ni treba premikati tistih nad njim,« je poudaril idejni oče BoxBaya Patrick Bol.

11 kontejnerjev v višino, za dve tretjini manj zasedena površina

Sistem za skladiščenje kontejnerjev, ki sta ga razvila DP World in nemški SMS group omogoča skladiščenje 11 kontejnerjev v višino, kar je skoraj dvakrat več kot v večini pristanišč. Tako skladiščeni kontejnerji naj bi zasedli manj kot tretjino prostora, ki ga običajno zasedajo kontejnerji na terminalu. Zaenkrat gre za prototip, na katerem testirajo trdnost konstrukcije, nam je povedal idejni oče BoxBaya, Nizozemec Patrick Bol, vodja širitve pristanišč in posebnih projektov pri DP World: »Opraviti moramo milijon premikov, da vidimo, kako se obnaša material tudi glede sprememb zunanje temperature. Vse operacije so avtomatizirane, s čimer prihranimo na času in stroških. Prednost takega skladiščenja je tudi v tem, da je vsak kontejner kadarkoli dosegljiv in ni treba premikati tistih nad njim

Patrick Bol (desno) razlaga koncept BoxBaya ministru za infrastrukturo Jerneju Vrtovcu (v sredini) in predsedniku uprave Luke Koper Boštjanu Napastu.
Ekonomičen projekt, zasnovan z mislijo na okolje

Prednost regalnega skladiščenja kontejnerjev v višino ni le prihranek v skladiščnem prostoru, času in stroških, ampak ima projekt tudi ekološko noto. Celotna strešna površina naj bi bila namreč pokrita s solarnimi paneli, zato bo projekt energetsko varčen. Vsa mehanizacija je električna, torej manj emisij CO2. Poleg tega so vsi premiki, tako mehanizacije kot polaganje kontejnerjev na pozicije, izjemno tihi, kar je dobrodošlo predvsem v pristaniščih, kot je koprsko, ki je umeščeno v neposredni bližini bivalnih naselij. Projektant je predvidel tudi ozelenitev zunanjih površin konstrukcije, kar ima dodatne energetske in estetske prednosti.

DP World je imel na svetovni razstavi tudi svoj paviljon, kjer so med drugim razstavili maketo BoxBaya (vse izdelano s 3D printerjem) in predstavili koncept ‘hyperloop’ za transport kontejnerjev v zaledje pristanišča. Pristanišče Jebel Ali namreč nima železniške povezave. Je sicer predvsem transhipment pristanišče, a se ta delež v zadnjih letih znižuje v korist izvoza in uvoza.