Terminal za generalne tovore v zadnjih letih beleži rast naročil za pretovor projektnih tovorov oz. tovorov izrednih dimenzij ali teže. Kot že samo ime pove, je priprava na sprejem takih pošiljk enkraten projekt, ki terja od vseh udeležencev dodatno mero načrtovanja in usklajevanja. Špediter kot organizator celotnega prevoza mora najprej na trgu poiskati specializirano ladjo, naročiti cestnega prevoznika, opraviti pregled cestne trase ter urediti dokumentacijo z državnimi organi. Kar se luškega dela tiče je pomembno, da naši tehnologi in operativni kader pridobijo vse tehnične specifikacije in pripravijo načrt, kako bodo tovor varno rokovali. Pri delu uporabljamo obalna mobilna dvigala, avtodvigala in manipulatorje, včasih je potrebno izdelati tudi namensko opremo, s katero si pomagamo pri vpenjanju in pričvrstitvi. V splošnem velja, da pri delu s tem tovorom ni poudarek na hitrosti izvedbe, ključna je previdnost in natančnost, zato je poleg primerne opremljenosti izjemnega pomena izkušenost ekipe.
Aleš Kocijan, komercialist na Terminalu za generalne tovore nam pojasni, da je takih naročil vedno več: »Dodatno povpraševanje izhaja iz projektov zelenega prehoda, torej vetrne elektrarne, hranilniki električne energije, postavitve proizvodnih linij za električna vozila – tu gre predvsem za azijske investitorje, ki vzpostavljajo obrate v Evropi. Pogoste so turbine za hidroelektrarne, zasuni, generatorji, uparjalniki in kotli. Najtežji kos projektnega tovora pretovorjen pri nas je bil na relaciji ladja-ladja in težak kar 350 ton. Med zanimivejše tovore spadajo še različna plovila, vozila, pa denimo luksuzni bazeni, posebni delovni stroji. Veliko je pošiljk za Evropo, torej za naše tradicionalne trge, kjer smo konkurenčni z dobrim servisom in lokacijo, še posebej veliko naročil prejemamo z Zahodnega Balkana, kjer se vrstijo veliki infrastrukturni in industrijski projekti.«
Boljša infrastruktura in oprema
Predvidevamo, da bo povpraševanje na področju teh tovorov še naprej raslo, zato smo v pristanišču zagnali več projektov. »Izgradnja 12. priveza v drugem bazenu, ki se bo zaključila predvidoma konec leta 2026, bo izboljšala operativne možnosti in prilagodljivost storitev. Privez bo dolg 200 metrov z globino 12 metrov. V naslednjih letih načrtujemo nabavo dodatnih obalnih mobilnih dvigal vse do 200 ton zmogljivosti. Dolgoročno pa želimo urediti tudi nov cestni izhod iz pristanišča za izredne tovore,« je ključne naložbe povzel Kocijan.
Junija 2023 smo na ladjo naložili 170 tonski transformator proizvajalca Kolektor Etra namenjen off shore vetrnim elektrarnam na Tajvanu. Večino manipulacij z mobilnim dvigalom danes opravimo na 11. vezu, čez dve leti pa bomo prve ladje privezali na novem, 12. vezu.