Luški odtis

Gasilci v Luki Koper: več kot le gašenje požarov

Oktober je mesec požarne varnosti, ki ga v Sloveniji vsako leto obeležujemo z različnimi aktivnostmi za ozaveščanje o pomenu varstva pred požari. Letošnja osrednja tema je evakuacija – pravočasno in varno umikanje ljudi ob nevarnostih, kar je ključno tako v službi kot doma, sploh pa na območju pristanišča.

  • Jana Blaškovič
  • Matia Ščukovt, arhiv Luke Koper
  • 5 MIN

Požarna preventiva v edinstvenem okolju pristanišča

Pristanišče je posebno okolje, kjer se prepletajo številne dejavnosti in tveganja. Sandi Jugovac, vodja požarne preventive v Luki Koper, d. d. predstavlja nekaj specifičnosti našega okolja: »Na terminalu za tekoče tovore je največja nevarnost pri pretakanju vnetljivih tekočin, pri generalnih tovorih pa pri skladiščenju gorljivih materialov. Na avtomobilskem terminalu so v ospredju vozila na alternativni pogon, ki zahtevajo posebne varnostne postopke. Pri sipkih in razsutih tovorih obstaja nevarnost prašnih eksplozij, dodatna tveganja pa prinašajo hladilnice in kontejnerji z raznovrstnim blagom.« Za obvladovanje različnih tveganj je zato v Luki Koper vzpostavljen celovit sistem požarne preventive, ki vključuje stalni nadzor, sodobno protipožarno opremo, redno usposabljanje zaposlenih ter dosledno vzdrževanje naprav in objektov. Pri tem imajo ključno vlogo gasilci, a nikakor niso edini – sodelujejo številni oddelki in službe, pa tudi vsak posameznik, ki s svojo odgovornostjo prispeva k varnosti.

Posebno okolje in posebne naloge gasilcev v Luki Koper

Gasilci v pristanišču poleg klasičnih nalog opravljajo tudi posredovanja, značilna za pristaniško in pomorsko okolje. To vključuje ukrepanje ob razlitjih nevarnih snovi tako na kopnem kot na morju, tehnične intervencije, reševanja iz višin in globin na ladjah, dvigalih ali gradbiščih. Njihovo delo se močno razlikuje od gasilcev v drugih okoljih, saj ga narekuje posebna infrastruktura in kompleksnost logističnih procesov. Poleg intervencij pa velik del njihovega dela predstavlja preventiva – vsakodnevni pregledi, obhodi in požarne straže, ki bistveno prispevajo k varnosti vseh zaposlenih in obiskovalcev pristanišča.

Izkušnje, ki gradijo prihodnost

Vsak dogodek je priložnost za učenje in nadgradnjo sistema varnosti, poudarja Sandi. Eden pomembnejših korakov zadnjega obdobja je odločitev za posodobitev garažne hiše na avtomobilskem terminalu, kjer bo vgrajen avtomatski sistem gašenja. Ta naložba bo zagotovila večjo zaščito ljudi, vozil in infrastrukture, hkrati pa omogočila učinkovitejše delo gasilcev ob morebitnem požaru. Velik mejnik bo tudi nov gasilski dom, ki bo dokončan v naslednjih mesecih. Poleg tega podjetje sistematično posodablja vozni park in opremo, kar gasilcem omogoča hitrejša, varnejša in učinkovitejša posredovanja.

Nove tehnologije pomenijo nove izzive

Razvoj tehnologije prinaša nova tveganja, a tudi nove priložnosti. Električna in hibridna vozila, polnilnice in sončne elektrarne zahtevajo nove varnostne protokole in znanja. Avtomatski sistemi spreminjajo način delovanja gasilcev, zato je potrebno stalno usposabljanje. Na obzorju pa so tudi droni, roboti, sodobni komunikacijski sistemi in zaščitna oprema, ki bodo gasilcem omogočili varnejše in hitrejše posredovanje. Ob vsem tem bo potrebno tudi prilagajanje organizacije in kadrov, da bodo gasilci kos prihodnjim izzivom.

Usposabljanje in ozaveščanje zaposlenih se nikoli ne konča

Pomemben del požarne preventive so redna usposabljanja zaposlenih. Ta potekajo v različnih oblikah – od teoretičnih predavanj do praktičnih vaj in evakuacij. Posebej so prilagojena tveganjem posameznih delovnih okolij, najbolj izpostavljeni zaposleni pa se jih udeležujejo vsaki dve do tri leta. »Usposabljanja so zasnovana tako, da so poučna in zanimiva, saj želimo doseči, da zaposleni znanje ne le osvojijo, temveč ga tudi uporabljajo v praksi. Ker je evakuacija osrednja tema letošnjega meseca požarne varnosti, jo posebej izpostavljamo tudi v Luki Koper. Varnost pa ni pomembna le pri delu – gasilnik je priporočljiv tudi doma in v osebnem vozilu,« poudarja Sandi.

Sodelovanje je temelj zaupanja

Za požarno varnost v pristanišču poleg poklicnih gasilcev skrbijo tudi sodelavci iz prostovoljne gasilska enota in lokalna društva. Sodelovanje poteka skozi skupne vaje in usposabljanja, ki krepijo pripravljenost in medsebojno zaupanje.

Poklicni gasilci Luke Koper, d .d., zgledno sodelujejo tudi z lokalnimi gasilskimi enotami in drugimi službami zaščite. Posebej velja omeniti dobro sodelovanje z luško prostovoljno gasilsko enoto, redno pa se povezujemo tudi z drugimi enotami na skupnih vajah in usposabljanjih, tako v pristanišču kot izven njega. Takšne aktivnosti krepijo zaupanje, omogočajo izmenjavo izkušenj ter boljše razumevanje posebnosti pristanišča. Gasilci Luke Koper pa so večkrat priskočili na pomoč tudi zunaj pristanišča, ob večjih intervencijah v širši skupnosti, s čimer se krepi povezovanje.

Sandi Jugovac, vodja požarne preventive v Luki Koper:

»Požarna varnost v pristanišču je izjemno zahtevna, saj tveganja nikoli ne počivajo. Naš sistem temelji na stalnem nadzoru, preventivi in usposobljenosti zaposlenih. Posebnost našega okolja je, da  požarna varnost ni samo naloga gasilcev – aktivno so vključeni tudi oddelek za vzdrževanje infrastrukture, služba za investicije, tehnični vodje in tehnologi na terminalih,  kadrovsko in druga področja. Svoj prispevek pa ima tudi vsak posameznik, saj lahko z neodgovornim ali malomarnim ravnanjem ogrozi sebe, sodelavce in podjetje. Le s skupnim pristopom lahko učinkovito obvladujemo tveganja in zagotavljamo varno delo v Luki Koper.«

Nov gasilski dom v središču pristanišča

V Luki Koper imamo organizirano Poklicno gasilsko enoto (PGE), ki zagotavlja stalno 24-urno gasilsko službo na območju pristanišča. Enota trenutno šteje 32 zaposlenih in razpolaga z 9 gasilskimi vozili. Pristanišče se je v zadnjih letih z vidika infrastrukture in procesov občutno povečalo, kar je prineslo večjo intenzivnost pretovorne dejavnosti, dnevnega vstopa tovornega prometa in oseb. S tem se povečujejo tudi tveganja požarne varnosti, saj pristanišče predstavlja kompleksno območje, kjer se pojavljajo številna tveganja – od požarov do okoljskih in prometnih incidentov ter drugih izrednih situacij, povzema Matej Ličan, vodja požarne varnosti – poveljnik PGE. Z večanjem dejavnosti se obenem povečuje število intervencij in izrednih dogodkov, pri katerih je potrebna pomoč gasilcev. V zadnjih letih PGE posreduje na približno 750 dogodkih letno, kar zahteva visoko stopnjo pripravljenosti in ustrezno infrastrukturo.

Sedanji gasilski dom, ki je lociran na jugozahodnem delu pristanišča, je z leti postal premajhen in ne nudi vseh možnosti za razvoj in učinkovito delovanje PGE. Poleg tega sedanja lokacija podaljšuje dostopne čase do skrajnih (severnih) območij pristanišča, kar lahko vpliva na odzivni čas ob kritičnih dogodkih. Zato smo v sprejetem strateškem poslovnem načrtu predvideli izgradnjo novega gasilskega doma, ki bo umeščen v sredino pristanišča, v bližini ustja reke Rižane. Nova lokacija bo omogočala optimalen dostop do vseh skrajnih točk pristanišča in s tem hitrejše odzivanje ob izrednih dogodkih.

Projekt izgradnje novega gasilskega doma predstavlja strateško naložbo v varnost pristanišča, trajnostno delovanje in zaščito ljudi, premoženja ter okolja.

Nova stavba bo večetažna, imela bo 12 garaž za gasilska vozila ter več spremljajočih prostorov (garderobe, skladišče, pralnica, polnilnica dihalnih aparatov, strojnica in pisarne). Ob stavbi bo gasilski stolp, prostor za vaje in usposabljanja ter območje za prikaze gašenja in delo z gasilskimi vozili. Dostop bo po dvosmerni cesti, ki bo omogočala neoviran izvoz gasilskih vozil.

Matej Ličan, vodja požarne varnosti – poveljnik PGE:

»Z novim gasilskim domom želimo zagotoviti kakovostne, celovite in dolgoročne pogoje za delovanje gasilske enote, ki bodo omogočali visoko raven pripravljenosti in odzivnosti ob vseh izrednih dogodkih. To je ključno za zavedanje o tveganjih in za zagotavljanje boljše požarne varnosti v pristanišču, ki je zaradi svoje narave izpostavljeno številnim nevarnostim, saj gasilci ne posredujejo le ob požarih, temveč tudi ob okoljskih in prometnih incidentih, reševanju ob nesrečah ter nudenju prve pomoči ob poškodbah pri delu, kar je izjemno pomembno za varnost zaposlenih in nemoteno delovanje pristaniških procesov.«