Skupina Luka Koper je v prvih devetih mesecih letošnjega leta poslovala uspešno in presegla vse ključne finančne kazalnike v primerjavi z enakim obdobjem lanskega leta. Čisti prihodki od prodaje so dosegli 242,8 milijona evrov, kar je 4 odstotke več kot v enakem obdobju lani in na ravni načrtovanih prihodkov. V sestavi prihodkov so bili glede na preteklo leto višji prihodki iz naslova višjega ladijskega pretovora ter zaradi večjega obsega storitev polnjenja in praznjenja kontejnerjev in drugih dodatnih storitev na blagu. Zaradi krajšega časa zadrževanja kontejnerjev in ostalega blaga na skladišču pa so se prihodki iz naslova skladiščnin znižali.
V prvih devetih mesecih smo v Skupini za naložbe namenili 37 milijonov evrov, kar je 24 odstotkov več kot v prvih devetih mesecih leta 2023. Realizacija naložb je bila za 12 odstotkov nižja od načrtovanih vrednosti, predvsem zaradi spremenjene časovnice gradnje novega skladišča 54 za jeklene kolute in poglobitve morskega dna ob 12. privezu ter zaključka določenih naložb že v letu 2023.
Ocena poslovanja 2024: Finančni kazalniki nad prvotno načrtovanimi
Kljub zmernejši rasti gospodarstva in negotovim razmeram na Bližnjem vzhodu Skupina Luka Koper posluje dobro in bo leto 2024 sklenila nad pričakovanji. Izjema so čisti prihodki od prodaje, ki bodo znašali 318,5 milijona evrov in bodo za 2 odstotka oziroma nižji od načrtovanih v letu 2024, a kljub temu za dobra 2 odstotka višji kot lani. V primerjavi z 2023 bo več prihodkov iz naslova ladijskega pretovora, obsega storitev polnjenja in praznjena kontejnerjev ter drugih storitev, medtem ko je bilo zaradi hitrejšega obrata blaga manj prihodkov iz naslova skladiščnin.
Leto bomo sklenili tudi z višjim pretovorom na kontejnerskem terminalu, kjer bomo s 1.106 tisoč pretovorjenimi TEU dosegli 4 odstotno rast v primerjavi z letom 2023, kar je dober odstotek več od načrtovanega. To bo tudi nov absolutni rekord pretovora, s katerim bomo presegli lanskoletni najvišji pretovor nekaj več kot 1.066 TEU. Po pričakovanjih bo nekoliko nižji (za 6 odstotkov) pretovor avtomobilov, ki bo do konca leta znašal 860 tisoč vozil. V primerjavi z lani bo več tudi generalnih in tekočih tovorov, in sicer na račun jeklenih proizvodov, naftnih derivatov in organskih kemijskih proizvodov, medtem ko bo pretovor sipkih in razsutih tovorov – premoga – ob koncu leta 2024 nekoliko nižji. Skupni ladijski pretovor bo po oceni dosegel 22,5 milijona ton, kar je 1 odstotek več od lani in na ravni načrtovanega za leto 2024.
2025: Načrtovana rast poslovanja in višji ladijski pretovor
Poslovni načrt za leto 2025 je pripravljen ob predpostavki, da nemiri na bližnjem vzhodu ne bodo dolgotrajni in ne bodo imeli večjih vplivov na obseg poslovanja. Bodo pa tako kot v letu 2023 določen vpliv na poslovanje imela investicijska in vzdrževalna dela na slovenskem železniškem omrežju, ki se nadaljujejo vse do izgradnje 2. tira v letu 2026. Kljub temu v letu 2025 načrtujemo 6 odstotno rast čistih prihodkov od prodaje – ti bodo na ravni Skupine znašali 337,8 milijona evrov, predvsem na račun rasti pretovora in nekoliko višjih prodajnih cen. Rast bomo dosegali tako na skupnem ladijskem pretovoru kot tudi pretovoru strateških blagovnih skupin. Skupni ladijski pretovor bo skladno z načrtom znašal 23,1 milijona ton, kar je 3 odstotke več glede na leto 2024. Na kontejnerskem terminalu načrtujemo pretovoriti 1.162 tisoč TEU (5 odstotna rast), na avtomobilskem pa 885 tisoč vozil (3 odstotna rast). Načrt naložb za leto 2025 družbe je skladen s cilji iz strateškega poslovnega načrta. Nadaljevala se bo gradnja skladiščnih površin za avtomobile in generalne tovore, gradnja objekta potniškega terminala ter fotonapetostnih elektrarn, ki bodo nameščene na strehah pristaniških skladišč.
Začenjamo razvojni cikel na področju kontejnerjev
Nadzorni svet se je seznanil tudi z elaboratom ekonomske upravičenosti naložb v povečanje zmogljivosti kontejnerskega terminala na 1,8 milijona pretovora TEU letno, ki za ta namen predvideva nekaj več kot 400 milijonov evrov. Naložbe poleg podaljšanja severnega dela prvega pomola vključujejo nabavo dodatnih obalnih dvigal in druge opreme, podaljšanje terminalskih železniških tirov in širitev skladiščnih kapacitet za kontejnerje v zaledju terminala. Nov razvojni cikel kontejnerskega terminala sledi izgradnji drugega železniškega tira med Divačo in Koprom – podaljšanje severnega dela prvega pomola bo sklenjeno do konca 2027, preostale naložbe pa do 2030.